AI v tvorbě obsahu: Revoluce v marketingu, nebo jen šikovný pomocník?

AI v tvorbě obsahu: Revoluce v marketingu, nebo jen šikovný pomocník?

Design

27.3.2025

AI creating content

AI jako akcelerátor marketingové kreativity

Generativní umělá inteligence (AI) poslední dobou pomáhá moderním marketérům víc a víc. Urychluje tvorbu obsahu, zvyšuje efektivitu a dodává sdělení hloubku, jelikož umožní tvůrci nahlédnout text z různých úhlů. AI dokáže generovat návrhy textů, optimalizovat obsah pro vyhledávače a analyzovat data pro lepší rozhodování. Někteří marketéři se dokonce domnívají, že AI lze tvorbu obsahu plně svěřit. U nás se tvorbě textů pro účely online marketingu (copywritingu) nejvíce věnujeme v divizi Digital Vision. AI používáme jako užitečného pomocníka hodně, ale uvědomujeme si její limity.

Kde AI nejvíce pomáhá marketérům?

Tvorba konceptů a prvních návrhů textů

AI dokáže rychle generovat základní návrhy článků, reklamních textů či e-mailových kampaní. Skvěle se spolupracuje s ChatGPT, poslední dobou si velkou oblibu marketérů získává generativní AI menší softwarové firmy, Perplexity. Návrhy od AI výrazně šetří čas a umožňují marketérům soustředit se na strategické aspekty komunikace.

SEO optimalizace

Analýzou klíčových slov a doporučením struktury obsahu pomáhá AI vytvářet texty, které jsou lépe viditelné ve vyhledávačích, což zvyšuje organický dosah. Pomáhá také brainstormovat nová klíčová slova.

Personalizace obsahu

Copywriter musí umět přizpůsobit obsah sdělení různým segmentům publika na základě jejich chování a preferencí, čímž zvyšuje relevanci a účinnost marketingových kampaní. AI dokáže právě tady copywriterovi pomoct. Lze ji využívat jako praktického pomocníka, který posoudí již vytvořený text, najde jeho slabiny a navrhne zlepšení pro konkrétní cílovou skupinu nebo odhalí místa, kde se text neshoduje s digitální strategií značky.

Analýza dat a trendů

S využitím AI marketéři rychleji identifikují aktuální trendy, snáze se jim sleduje výkon obsahu a mohou tak přijímat informovaná rozhodnutí pro další strategie. AI velmi kvalitně a rychle vytvoří ze shluku dat přehledné výstupy. Pokud ji o to výslovně požádáte, ke každému výstupu také doplní zdroje dat, což umožní lépe kontrolovat chyby, které stále ještě dělá.

Jak využívají AI marketéři u nás a ve světě

Podle zprávy společnosti NIQ z prosince 2024 se generativní umělá inteligence dostává při sestavování marketingového mixu na stále významnější pozice. Průzkum ukázal, že 72 % marketingových lídrů využívá GenAI pro tvorbu obsahu a kreativy, 67 % pro měření výsledků brandových a výkonnostních kampaní a 65 % pro plánování a optimalizaci obsahu na sociální sítě.

Dále, podle výzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA) z roku 2024, 85 % respondentů očekává, že umělá inteligence výrazně nebo velmi výrazně urychlí realizaci marketingu nebo PR.

AI vs. lidský kreativní faktor: Proč je finální úprava klíčová?

I přes pokroky v oblasti AI zůstává lidský faktor nezastupitelný v několika klíčových oblastech:

Originalita a vypointování textu

AI generuje obsah na základě existujících dat, ale nepřichází se skutečně originálními myšlenkami či neotřelými úhly pohledu. Právě ty ale přitom o úspěchu brandové kampaně rozhodují. Šikovný marketér dokáže lépe vystihnout souvislosti a zasadit je do nového kontextu. Právě originalita je v dnešní záplavě obsahu klíčová, protože jen to, co je nové a nevídané, potenciální klienty a zákazníky zaujme.

Psychologie jazyka

Porozumění nuancím jazyka, emocím a kulturním kontextům je pro AI stále výzvou. Lidský copywriter dokáže přizpůsobit tón a styl komunikace tak, aby rezonoval s cílovou skupinou. AI může pomoci i v této oblasti. Marketér si může vytvořit personu, popsat svého ideálního zákazníka a s AI jako s asistentem diskutovat o tom, co jeho samotného o obavách a touhách potenciálního klienta nenapadlo. Finální volba slov je pak vždy na člověku, pokud se ten nadále vzdělává v oblasti prodejní psychologie, má před AI zatím ještě navrch.

Tone of voice a brandová konzistence

Každá značka mluví jedinečným hlasem. AI může vytvářet obecné texty, ale zajištění konzistence a autenticity v souladu s brandem vyžaduje lidský dohled. AI může ale výrazně pomoci tam, kde v rámci jedné firmy tvoří texty pro e-maily a sociální sítě více lidí. Zkušený copywriter vytvoří jazykový model, který dále ladí a dá k dispozici dalším zaměstnancům zodpovědným za komunikaci navenek. Takový model využití AI bez iniciativy zkušeného copywritera nefunguje, ale s jeho pomocí může být vysoce efektivní.

Rozpoznatelnost AI generovaných textů

Obsah vytvořený AI bez úpravy copywriterem může působit uniformně a postrádat osobitost. Především český čtenář snadno pozná, že texty jsou přeložené z angličtiny, ve které AI „myslí.“ Na vině je i fakt, že českých textů, na kterých se AI může učit, je stále pro tyto účely málo (a přibývá obsah generovaný AI, na kterém se mnoho nenaučí). Ačkoliv texty v angličtině jsou na o poznání vyšší úrovni, AI má určitý „akcent,” který cvičené oko spolehlivě rozpozná. To může snížit důvěryhodnost značky. Mnohem horší ale je, že ho s jistotou rozpoznají další AI nástroje včetně algoritmů vyhledávačů, které pak mohou vygenerovaný obsah penalizovat.

Chybná a zavádějící tvrzení

AI nemá v popisu práce přinést zcela pravdivá a daty podložená tvrzení, pokud ji o to výslovně nepožádáte. Když výstupy nezkontrolujete, mohou v komunikaci značky proniknout do veřejného prostoru vyložené nesmysly. Člověk, který ovládá práci s informacemi, si s tímto snadno poradí, informace dodané AI ověřuje a podle potřeby koriguje.

Jak efektivně kombinovat AI a lidskou expertízu?

Pro dosažení optimálních výsledků je vhodné spojit výhody AI s lidskou kreativitou:

AI jako nástroj pro generování nápadů

Využijte AI pro rychlé vytvoření návrhů, které poslouží jako základ pro další práci. AI snadno nabídne témata pro tvorbu obsahu, strukturu článků, udělá rychlou základní rešerši nebo pomůže utřídit myšlenky. Dokáže také najít hlavní body ve vašich nesourodých zápiscích či poznámkách z porady.

Brainstorming a asistence

AI je asistent, který vám kdykoliv odpoví a vždycky si na vás najde čas. Pomáhá rychle rozplést zauzlené linky uvažování, nahlédnout na problém z jiného úhlu. Člověk má tendenci zamilovat se do svého nápadu a nepustit se ho. AI nás často ze slepé uličky vyvede stejně jako brainstorming s kolegou, který má ale jinou práci, než s námi naše výstupy konzultovat.

Lidská editace a finalizace

Text vygenerovaný AI si projděte, data ověřte, chybějící informace doplňte. Zamyslete se nad novými souvislostmi a především finálně upravte styl v souladu s brandem. S tím vším vám může AI také pomoct a proces urychlit, ovšem je třeba ovládat tvorbu promptů a v neposlední řadě využívat model, který už zná váš brand a komunikační styl.

Kontinuální učení a zlepšování se

Sledujte výkon svého obsahu, analyzujte data a odhalujte oblasti, kde můžete už vytvořený obsah vylepšit. Nechte si navrhnout synonyma, nové varianty nadpisů, emotikony pro texty na sociální sítě nebo upravit text podle technických požadavků daného marketingového kanálu. AI tak pomůže také vám jako tvůrcům textu posouvat se na vyšší úroveň a v neposlední řadě se váš neustále zdokonalovaný AI model bude učit od vás a podávat lepší a lepší výsledky.

Závěr: AI jako silný nástroj, ale ne všemocný tvůrce

Generativní AI představuje významný přínos pro moderní marketing, zejména v oblasti efektivity a personalizace obsahu. Marketéři a tvůrci textového obsahu, kteří AI neumějí nebo nechtějí využívat, pracují pomaleji, méně efektivně a opomíjejí velmi účinný nástroj k vylepšení obsahu i posouvání hranic svých vlastních možností.

Ovšem je třeba mít na paměti, že AI je stále spíše juniorní asistent, který potřebuje vaše vedení, a že za výstupy nenese žádnou odpovědnost. Ta stále leží na člověku, který tento výkonný nástroj drží pevně v rukou.

Chcete další tipy nejen o AI v online marketingu?

Odebírejte náš newsletter

Další z našich článků

Napište si o konzultaci projektu

Potřebujete nový web nebo webovou aplikaci na míru? Hledáte inovativní přístup, který zefektivní vaši práci nebo odliší vaši značku? Pojďme spolu najít cestu, jak proměnit vaše byznysové výzvy v nové příležitosti a úspěchy. Ať už jde o překonání konkrétního problému, nebo o dlouhodobý rozvoj.

Odesláním zprávy souhlasíte se
zpracováním osobních údajů.
Děkujeme za zprávu! Brzy se ozveme.
Při odesílání formuláře došlo k chybě. Zkuste to prosím znovu.